Tena - Napo -vakantie review

Wat te verwachten van een jungle vakantie? | Tena reisreview

In deze review beschrijven we onze reis naar Tena in de Amazone van Ecuador. We vertellen wat we gedaan hebben en hoe we het ervaren hebben. We eindigen onze review over Tena met een DOs en DON’Ts lijst.

Tijdens onze vakantie van 3 weken in Ecuador stond de Amazone jungle op onze wensenlijst. We besloten met een huurauto naar Tena te gaan. Omdat qua route Tena, Papallacta en Baños goed te combineren zijn.

Voorafgaand aan de rit twijfelden we een beetje of het verstandig zou zijn om zelf te rijden. Uiteindelijk was het prima te doen. Het was zelfs een prachtige rit door een berglandschap dat ons een beetje aan Schotland deed denken. Vanaf Quito was het 3 en een half uur rijden tot we in Tena aankwamen. De wegen waren goed en niet druk. We hadden dan ook wel een rustig moment voor de rit gekozen met dank aan het advies van een local.

“Voor ons was het goede aan Tena dat het aan de rand van de jungle ligt. Zo konden we per huurauto en hoefden we niet te vliegen.”

We verbleven in een resort met kleine privéhuisjes op steenworp buiten Tena. The locatie was erg mooi en comfortabel. Vanuit ons huisje keken we uit over de Napo-rivier.

Dag 1: Aankomst in Tena en een tocht rond het Apeneiland

We vertrokken vanuit Quito rond 10 uur in de ochtend. Toen we rond 1 uur bij het resort aankwamen, was één van mijn vriendins eerste vragen (zoals altijd): “Hoe veilig is Tena”. Waarop de eigenaar van het resort antwoordde: “Een maand geleden werden 2 kippen gestolen, maar in dit dorp kent iedereen elkaar, dus de dader was snel gevonden. … O ja, op het centrale plein moet je wel oppassen met je telefoon. Een tijdje terug stal een aap daar een IPhone. Vervolgens liet hij de telefoon hoog vanuit een boom vallen en viel die stuk op de grond.”

Na de check-in hadden we lunch en relaxten we een beetje bij ons huisje om van het uitzicht over de Napo-rivier te genieten. Dat liet ons weinig tijd tot zonsondergang.

Vlak naast het resort was een meertje met een klein eilandje in het midden waar een apenfamilie woont. Toen we daar een kijkje gingen nemen, kwam een klein bootje net aanmeren. Het bleek een lokale gids te zijn. Hij gaf ons een tour rond het eilandje van ongeveer een uur. Dit bleek een leuke manier om de eerste dag af te sluiten.

kano toer in Tena

Dag 2: De jungle ontdekken per kano

De volgende dag nam een lokale gids ons mee per gemotoriseerde kano over de Napo-rivier. Die dag hebben we 3 locaties bezocht: een lokale chocolade boer, een opvangcentrum voor wilde dieren en een inheemse familie. Omdat we dit lokaal hadden geregeld, waren we alleen met de gids en geen andere toeristen.

Lokale Chocolade Boer

Eerste bestemming: chocolade boerderij. De combinatie van luchtvochtigheid en een sterke zon maakte ons er zeer bewust van dat we de hooglanden van Quito achter ons hadden gelaten en dat we nu in de jungle van de Amazone zaten. Ondanks dat ik me met een overdaad aan insectenspray had ingesmeerd, wisten de muggen me meteen te vinden zodra ik de kano uitstapte en het land betrad. Dit tot groot vermaak van de gids, die ironisch genoeg zonder insectenspray volledig met rust gelaten werd.

De boer leidde ons rond door het volledige productieproces. Zijn boerderij was vrij klein. Alles werd handmatig gedaan en de productie was alleen voor de lokale markt bestemd.

Hij liet ons zien waar de chocoladebonen groeien, waar de bonen werden gedroogd en waar het fermentatieproces plaatsvond. Na zijn rondleiding, maalden we met de hand zelf onze bonen, waarna zijn vrouw daarvan heerlijke chocolademelk voor ons maakte.

bezoek aan chocolade_boerderij_Tena_Ecuador

We gingen terug de kano in voor onze volgende bestemming: het opvangcentrum voor wilde dieren uit de jungle.

Opvangcentrum voor wilde dieren uit de Amazone

Op een klein eilandje in het midden van de Napo-rivier wordt een NGO gerund door vrijwilligers die wilde dieren opvangen die slachtoffer zijn geworden van illegale handel. Naast het verzorgen van de dieren, bereiden ze hen ook voor op een terugkeer in de natuur. Helaas is dat niet voor alle opgevangen dieren meer mogelijk.

Een van de vrijwilligers gaf ons een rondleiding over het eiland. Het was een goede manier om de dieren uit de lokale natuur op één plek van dichtbij te zien, terwijl we met ons bezoek ook financieel bijdroegen aan de organisatie. We zagen slangen, apen, schildpadden, een variëteit aan vogelsoorten, wilde zwijnen en een heleboel meer.

Sommige dieren waren getraumatiseerd. Triest, maar toch ook een beetje grappig was dat een van de apen had bedacht dat het een goed idee was om schildpadden op hun rug te leggen. De jonge aapjes wisten niet beter en volgende zijn voorbeeld. De arme schildpadden konden zich niet zelfstandig omdraaien. Met als gevolg dat de vrijwilligers er dagelijks een hele klus aan hadden om de schildpadden weer op hun pootjes te zetten.

Bezoek aan een Ecuadoraanse inheemse familie

Onze volgende en laatste bestemming van die dag was een bezoek aan een inheemse familie die in de jungle leeft. Het huis van de familie was op houten palen gebouwd en stond zo’n 2 meter boven de grond. Dit om het droog te houden wanneer bij extreme tropische buien de Napo-rivier buiten zijn overs treedt.

Amazone schietpijpje

De gastheer liet zien hoe ze jagen door pijltjes uit een pijp te blazen. Zelf hebben we de pijltjes ook geschoten (niet bij een echte jacht). Goed mikken bleek een stuk lastiger dan het eruit zag.

Daarna maakten ze ‘chicha’ voor ons. Een lokale delicatesse gemaakt van ‘yucca’ (palmlelie). Dat is een plant die alleen in Zuid-Amerika in de Amazone groeit.

Vanaf de woning wandelden we samen een stukje de jungle in. Onderweg wees de gastheer ons op bijzondere lokale planten. Sommigen met genezende werking, maar ook de ‘palmina caminante’. Deze wandelende palmboom kan tot zo’n 20 meter per jaar lopen om de perfecte combinatie van zon en regen te vinden.

Aan het einde van de wandeltocht (de onze, niet die van de palmboom :-)) kwamen we bij een klein meertje aan, vol met kaaiman. Deze voerden we met klein stukjes kip.

Dag 3: wandeling naar een waterval in de Amazone

De volgende morgen reden we zo’n 20 minuten vanaf ons resort naar een leuk klein beekje. Stroomopwaarts liep rondom het beekje een wandelpad. Achteraf hadden we beter goede wandelschoenen mee kunnen nemen in plaats van (gladde) sportschoenen. Ondanks twee glijpartijen was het een prachtige ervaring.

Die nacht werden we rond 3 uur wakker. Enorme regendruppels vielen met veel kabaal op het dak van ons huisje. De lichtflitsen en donderslagen van het onweer waren vlak boven ons. Normaal gesproken ben ik een vaste slaper, maar zo’n tropische storm in de Amazone is behoorlijk extreem. Zo’n onweersbui hadden we allebei nog nooit meegemaakt. Het was ietsjes beangstigend, maar toch ook best een leuke ervaring midden in de nacht.

Dag 4: op weg naar de volgende ervaring in Ecuador

De volgende ochtend was het weer compleet omgeslagen naar windstil en zonnig. Het leek bijna alsof er die nacht niets gebeurt was. Alleen de waterstand en de snelheid van de stroming in de Napo verraadden het weer van een paar uur ervoor. Tijdens het ontbijt appten we met Soledad (onze reisadviseur) om te checken of de wegen goed begaanbaar waren, omdat we later die ochtend weer de weg op zouden gaan.

Soledad zou het voor ons uitzoeken en nam na een uurtje weer contact met ons op. De storm van de afgelopen nacht had er wel voor gezorgd dat een aantal wegen blank stonden. Maar inmiddels waren die schoongemaakt en waren de wegen weer prima begaanbaar. Rond half 11 stapten we in de auto en om 1 uur kwamen we op onze volgende bestemming aan: Baños.

Terugkijkend hebben we erg genoten van deze 3 dagen in de jungle. We sluiten deze review van een reis naar Tena af met een DO’s en DON’Ts lijst.

Tena: DO’s en DON’Ts

DO:

Huur een auto. Dit is ons erg goed bevallen. Het geeft je vrijheid en flexibiliteit. De ritten zijn prachtig en de wegen zijn op de meeste plekken goed. Maar laat je wel goed informeren, zodat je de juiste wegen op het juiste moment neemt.

Laat je adviseren door locals. Hierdoor hadden we een goede planning en privé rondleidingen. Bovendien bespaart het een heleboel gedoe om alles zelf te regelen.

Ga per kano over de Napo. Het is prachtig en het brengt je overal. Met de dichte begroeiing in de jungle is de rivier een belangrijk onderdeel van de infrastructuur in en om Tena.

DON’T:

Neem geen massage in Tena. We deden dit na onze wandeling. De volgende dag waren onze masseurs het resort aan het schoonmaken en in de keuken de afwas aan het doen. Op plekken als Baños en Papallacta heb je wel echte profesionals en voor dezelfde prijs.

Koop geen eten bij kleine tentje langs de weg. De hygiëne is niet zo goed. Je kunt er ziek van worden. In restaurants, je hotel of in de supermarkt is het eten daarentegen prima.

Word niet te laat wakker. Het is stralend licht van 6 ’s morgens tot 6 ’s avonds. Daarom is het makkelijk wakker worden. Bovendien is de Amazone bijzonder vanwege de natuur er is er in de avond niet veel te beleven.

Geschreven door Belén en Bram

Ben je opzoek naar meer informatie over reizen naar Ecuador?

Op ‘wat te doen in Ecuador’ vind je een eenvoudig en inspirerend overzicht van wat er allemaal in Ecuador te doen is.

In de blog vind je ervaringen van reizigers, artikelen over wat de beste plekken om te bezoeken zijn en er zijn meerdere artikelen met praktische tips.

Op reisdiensten lees je hoe South-Trips je kan helpen bij je reis. Denk aan iets eenvoudigs als een vliegveld-shuttle, aan de organisatie van een gedeelte van je reis of aan de complete dag-tot-dag planning en organisatie van je gehele vakantie. Wat je ook zoekt, iedere keer dat we reizigers met hun reis helpen is het volledig gepersonaliseerd.

Als je vragen hebt over Ecuador, reizen naar Ecuador of iets dat je (wel of niet) op onze website hebt gelezen, neem dan gerust contact met ons op. We beantwoorden met plezier al je vragen.